Formalności MdM - przeprowadzimy Cię przez nie od początku do końca
Uzyskanie pomocy w ramach programu Mieszkanie dla Młodych dla niektórych może być drogą przez mękę. W kilku krokach postaramy się przybliżyć, jak przejście całego procesu wygląda w praktyce.
Pomoc z MdM-u jest przeznaczona dla młodych osób, do 35 roku życia, które planują kupić na własność pierwsze mieszkanie lub dom. Wsparcie przybiera formę dofinansowania niezbędnego wkładu własnego, zwiększając zdolność kredytową beneficjentów. Co więc zrobić, aby móc skorzystać z programu?
Przed rozpoczęciem starań o zaciągnięcie kredytu warto przeanalizować własną zdolność kredytową. Pomogą nam w tym kalkulatory zdolności kredytowej. Pamiętać jednak należy, by korzystając z nich, podać dokładne informacje o stanie zadłużenia, nie zapominając o posiadanych kartach kredytowych czy limitach w kontach.
Wybór nieruchomości
Znając swoje możliwości kredytowe, możemy przystąpić do poszukiwania mieszkania lub domu spełniającego warunki programu. Nieruchomość musi pochodzić z rynku pierwotnego i mieścić się w cenie i powierzchni określonej w warunkach programu. Jeśli znajdziemy odpowiednie lokum i jesteśmy zdecydowani na jego zakup, powinniśmy podpisać umowę z deweloperem, umowę przedwstępną lub też umowę o ustanowieniu lub przeniesieniu własności, ewentualnie dostarczyć do banku prospekt informacyjny od dewelopera. Z dokumentami w ręku możemy udać się do banku.
Wniosek kredytowy
Złożenie wniosku będzie wymagało oficjalnej weryfikacji naszej zdolności i wiarygodności kredytowej, a także wspomnianej wcześniej umowy z deweloperem. Do zbadania naszej sytuacji finansowej konieczne będą dokumenty potwierdzające źródło i wysokość dochodów, a także naszą tożsamość i stan cywilny. Po przeanalizowaniu wniosku i uwzględnieniu w nim danej nieruchomości, bank kredytujący prześle nasz wniosek i pełną dokumentację do Banku Gospodarstwa Krajowego. Jeśli decyzje obu instytucji będą przychylne, możemy przystąpić do określenia dokładnych parametrów kredytu i do podpisania umowy.
Finalizacja transakcji
Po podpisaniu umowy kredytowej będziemy musieli udać się do notariusza i w towarzystwie dewelopera podpisać akt notarialny. Kolejnym krokiem będzie dokonanie wpisu hipoteki do księgi wieczystej nieruchomości i dostarczenie obu dokumentów do banku. Reszta odbędzie się już automatycznie, a środki z dotacji trafią na rachunek dewelopera.